[ Pobierz całość w formacie PDF ]

niencji muzułmańskiej.
45
Wyw. nr 7.
46
Wyw. nr 1.
47
P. Kowalski, Kultura magiczna: omen, przesÄ…d, znaczenie..., s. 24.
142
Dżinny, wampiry i upiory  elementy demonologii mieszkaÅ„ców Centar %7Å„upy
Należy jednoczeÅ›nie zauważyć, że wierzenia te zaczynajÄ… powoli
zanikać wraz z technicyzacjÄ… otaczajÄ…cego Å›wiata. WedÅ‚ug opinii miejsco-
wych, teraz nie ma już zbyt wielu wampirów  głównie z powodu elektrycz-
ności, która je wypłoszyła48. Podobny proces dotyczy magii. Jednak powodem
zaprzestania praktyk magicznych jest raczej brak czasu. Jak powiedziała mi
jedna z rozmówczyÅ„: KiedyÅ› ludzie jechali na pe%0Å„albÄ™49, kobiety same w domu
zostawaÅ‚y i myÅ›laÅ‚y o duchach, wampirach, magii... kobiety siÄ™ kłóciÅ‚y... A teraz
sÅ‚yszaÅ‚aÅ›, żeby kobieta z kobietÄ… siÄ™ kłóciÅ‚y? Nie ma czasu... Od 8 do 16 kobiety sÄ…
w pracy, wrócÄ… do domu na 16.30, zrobiÄ… kolacjÄ™... Ja nie mam czasu na to Å¼eby
z tobÄ… siÄ™ spotkać  tyle co powiem cześć i idÄ™... a co dopiero kłócić siÄ™ z tobÄ… i robić
magię50.
48
Jak wiadomo, wampiry cierpiÄ… na swoistego rodzaju Å›wiatÅ‚owstrÄ™t  Czas solarny
stanowi najwiÄ™ksze niebezpieczeÅ„stwo dla wampira (...). Chociaż status wampirów u Rice w wielu
momentach odbiega od tradycyjnych wzorów, w tym jednym jest zgodny z dawnym przekazem
(M. Janion, Wampir. Biografia Symboliczna, GdaÅ„sk 2003, s. 140).
49
Pe%0Å„alba to okreÅ›lenie na dÅ‚ugoterminowe wyjazdy zarobkowe poza granice kraju.
Niegdyś dotyczyło głównie mężczyzn.
50
Wyw. nr 5.
143
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imuzyka.prv.pl