[ Pobierz całość w formacie PDF ]
niencji muzułmańskiej.
45
Wyw. nr 7.
46
Wyw. nr 1.
47
P. Kowalski, Kultura magiczna: omen, przesÄ…d, znaczenie..., s. 24.
142
Dżinny, wampiry i upiory elementy demonologii mieszkańców Centar %7ńupy
Należy jednocześnie zauważyć, że wierzenia te zaczynają powoli
zanikać wraz z technicyzacją otaczającego świata. Według opinii miejsco-
wych, teraz nie ma już zbyt wielu wampirów głównie z powodu elektrycz-
ności, która je wypłoszyła48. Podobny proces dotyczy magii. Jednak powodem
zaprzestania praktyk magicznych jest raczej brak czasu. Jak powiedziała mi
jedna z rozmówczyń: Kiedyś ludzie jechali na pe%0ńalbę49, kobiety same w domu
zostawały i myślały o duchach, wampirach, magii... kobiety się kłóciły... A teraz
słyszałaś, żeby kobieta z kobietą się kłóciły? Nie ma czasu... Od 8 do 16 kobiety są
w pracy, wrócą do domu na 16.30, zrobią kolację... Ja nie mam czasu na to żeby
z tobą się spotkać tyle co powiem cześć i idę... a co dopiero kłócić się z tobą i robić
magię50.
48
Jak wiadomo, wampiry cierpią na swoistego rodzaju światłowstręt Czas solarny
stanowi największe niebezpieczeństwo dla wampira (...). Chociaż status wampirów u Rice w wielu
momentach odbiega od tradycyjnych wzorów, w tym jednym jest zgodny z dawnym przekazem
(M. Janion, Wampir. Biografia Symboliczna, Gdańsk 2003, s. 140).
49
Pe%0ńalba to określenie na długoterminowe wyjazdy zarobkowe poza granice kraju.
Niegdyś dotyczyło głównie mężczyzn.
50
Wyw. nr 5.
143
[ Pobierz całość w formacie PDF ]