[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Jest to warunek zasadniczy i nie dopuszcza żadnego kompromisu. Biblia,
uznawana przez wolnomularzy za księgę Zwiętego Prawa, jest zawsze otwar-
ta na posiedzeniach lóż. Każdy kandydat winien podejmować swe zobowią-
zania składająć przysięgę na tę księgę albo na jakąś inną, która w jego
Związku Sowieckiego, wyd. Polonia, Londyn 1985; F. A. Ossendowski, Cień
ponurego
Wschodu. Za kulisami życia rosyjskiego, wyd. Wrota, Warszawa 1990.
40 Por. D. de Rougemont, Udział diabła, wyd. Wodnika, Warszawa 1992, s. 79 -107.
Por. Mbj
stosunek do współczesnego wolnomularstwa u nas jest w zasadzie pr Lychylny. Z
pro E.
Ludwikiem Hassem rozmawia E. Wichrowska, Ars Regia nr 1 (2), R. II:1493, s.118
-119.
41 Konstytucja Wielkiej Loży Narodowej Polski. Obrządek szkocki dawny uznany.
WolnośE
- rbwność - braterstwo, Warszawa 1931, s.10.
42 Tamże, s.11.
osobistej wierze posiada charakter sakralny do przysięgi lub przyrzeczenia
wyrażanego przczeń".43
Wiele pism masońskich podkreślało fakt, że wolnomularstwo jest życzli-
we religii, wykazuje wiele cech pokrewnych z protestantyzmem w jego pod-
stawowych zarysach, jak: wolność sumienia, toleraneja, poezucie osobistej
odpowiedzialności, miłość blizniego oraz chrześcijański charakter myśli i
uczynków. Wielu duchownych protestanekich wstępowało do lóż i pełniło w
nich szereg kierowniczych funkeji. Wielkie loże północy (Szwecja, Norwe-
gia, Dania) i trzy staropruskie Wielkie Loże (Wielka Loża Krajowa Wolno-
mularzy Niemiec, Wielka Loża Prus, Wielka Narodowa Loża - Matka
Trzech Globów) włąezyły nawet do swego programu nauczania i wychowania
część nauki chrześcijańskiej i nazwały siebie "chrześcijańskimi wielkimi lo-
żami".44
Ważnym, dla zrozumienia spec,yficznej "religijnci;ci" tzw. ortodoksyjnych
lóż masońskich, jest analiza kluczowvch pojć, za pomocą których opisa,
one swoją wiarę.
Najwyższa Istota często określana jest terminem "Wielki Budowniczy
(Architekt) Wszechświata" - "The Great Architect of the Universe".
Już w 1865 r. Bronisław Trentowski, wielki mistrz loży we Fryburgu
Bryzgowskim, pisał: "Masoneria czci we wszystkich swych świątyniach i lo-
żach Boga, którego w swym murarskim słownictwie zwie "Wielkim budow-
niczymwszystkich światów"; pozostawiajednakpojęcie (tj. pojmowanie tego
"Boga") każdemu dowoli. Jej Budowniczy Wszećhświata jest i pozostaje
najwyższą istotą, którą może sobie pojmować, jak się chce - którą zarówno
chrześeijanin, jak %7łyd, i mahometanin, i poganin, i monoteista, i deista, i
panteista, tak, nawet ateista... uznawać musi".
W szwajearskim umiarkowanym czasopiśmie masońskim "Alpina" (wy-
dawanym w 3 językach), w roczniku 1978 (nr 1, s. 9 -15) pisano: "Co my
nazywamy Wielkim Budowniczym Wszechświata oznacza dla jednego z braci
masońskich istotę wyższą, Boga, a któregoś zaś brata przedstawia zwykły
symbol jakiej zasady sprawczej".45 Bóg, według doktryny masońskiej, jest
tym, ezym jest w ludzkich odezuciach. Idea i koncepeja Boga staje się dla
człowieka Bogiem. Przez niektórych masonów natura ludzka jest czezona
jako "bóstwo", jako Rozum i Wiedza. Masoneria jest wówezas odrodzeniem
dawnych, pogańskich mistycznych religii. Bóg jest niekiedy określany jako
Natura, z jej bogami płodności (płei) i bóstwami reprczentująeymi Słońce i
43 M. Riquet, dz.cyt., s. 80.
44 Por. Freimaurerei, W: Der Grosse Brockhaus. Handbuch des Wissens, T. VI,
Leipzig 1930,
s. 579 - 580. Tamże bibliograćia w języku niemieckim.
45 J. Warszawski, Zwięzły komentaiz do wydanej pizez Kongregację Doktiyny Wiary
"Deklaracji" o przynależności do stowarzyszeń masońskich, wyd. Jestem
Polakiem, , bmw,
19A6, s. 7 -13.
104 105
Księżyć (w Egipcie Ozyrys i Izyda). W dokttynie masońskiej Jezus Chrystus
jest najezęściej traktowany na równi z wielkimi postaciami historycznymi,
jak Aiystoteles, Platon i Mahomet. Jezus był człowiekiem, "synem Józefa",
nie Synem Boga.
Biblia jest traktowana jako jedna ze "Zwiętych Ksiąg" ludzkości, nie
lepsza od Koranu, pism hindu czy też dzieł chińskich albo greckich filozofów.
Nie powinna być ona, zdaniem masonów, interpretowana dosłownie, bo jej
prawdziwe znaczenie jest ezoteryczne, ukryte przez większością, a dostępne
jedynie dla nielicznych. Praktyeznie masoneria bazuje na Kabale, średnio-
wiecznej księdze magii i mistycyzmu.
Wg. doktryny masońskiej zbawienie jest kwestią samodoskonalenia, mo-
ralności, dobrych uczynków, łącznie z przestrzeganiem masońskich przysięg
i posłuszeństwem wobeć wszystkich masońskich autorytetów. Możliwa jest
więć deifikacja człowieka na ziemi jego własnymi środkami. Wszyscy profani
(nie-masoni), łącznie z samym Jezusem, błądzą, są ślepi i zagubieni w ducho-
wej ciemności. Jedynie wtajemniczenie w stopnie i sekrety masońskie pro-
wadzi z eiemności "w światło", oczyszczająe i zapoczątkowująć nowe życie.
Modlitwy powinny być ofiarowane "Bóstwu", "Wielkiemu Budownicze-
mu Wszechświata" i mają być "uniwersalne". Muszą być stosowane przez
wszystkich i nie powinny nikogo obrażać. Modlitwa "w imię Jezusa" nie może
być odmawiana, gdyż może obrazić np. muzułmanów. Jeśli mistrz loży zez-
woliłby na modlitwę w imię Jezusa, loża4może być zamknięta, a jej statut
eofnięty przez odpowiednią Wielką Lożę.
Różne stowarzyszenia wolnomularskie, choć różnią się między sobą
wyraznie w podejśeiu do zagadnień religijnych, wyznają swoistą, sobie tylko
znaną i skonstruowaną przez nich samych religię.
Jak wyznał w 1989 r. Roger Leray (Mistrz Loży Wielkiego Wschodu
Franeji w latach 1979 -1981 oraz 1984 -1987), "masoneria opierająca się na
narodzie angielskim i uciekająca od wpływów Rzymu two4 swe związki na
całym świecie i staje się wła5nie zagrożeniem dla Rzymu.
46 Verax, dz.cyt., s. 71- 74; J. D. Shaw, T. C. MeKenney, Zmiertelna pułapka,
wyd. Exter,
Gdafisk 1493, s. 140 - 162. Tamże szereg przykładbw zaczerpniętych z
dokumentbw
masońskich ilustrujących doktiynę masonerii oraz zestawienie poszczegblnych
twierdzefi
masofiskich z prawdami chr Leścijańskimi.
47 Wyznania Wielkiego Mistxza. Wywiad z R. Leray, Nouvelle Observateur 19 X
1989. Za:
Brulion, nr 13, Krakbw 1990, s. 214.
VII
. .
KOSCIOA O MASONERII
Zasadnicze znaczenie dla oceny masonerii ma opinia Kościoła. Od
ponad 275 lat pozostaje ona niezmienna: "Kościół katolicki i masoneria to
dwie organizacje, dwa światopoglądy i dwie wiary, które się wzajemnie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imuzyka.prv.pl