[ Pobierz całość w formacie PDF ]

[1] Biskup Pius, sługa sług Bo\ych, za zgodą świętego
Soboru, na wiecznÄ… rzeczy pamiÄ…tkÄ™.
Wiekusty Pasterz i Biskup dusz naszych, w celu usta-
wicznego przekazywania dzieła zbawienia, postanowił
zbudować Kościół święty, w którym jak w domu Boga
\ywego wszyscy wierni byliby objęci więzami jednej
wiary i miłości.
[2] Z tego powodu zanim Chrystus został uwielbiony,
prosił Ojca nie tylko za Apostołów; ale tak\e  za tymi,
którzy dzięki ich słowu mieli uwierzyć w Niego, by
wszyscy stanowili jedno, jak Syn i Ojciec sÄ… jedno1. Dla-
tego apostołów, których wybrał sobie ze świata2, Chrys-
tus posłał tak, jak sam został posłany przez Ojca3. W ten
sposób chciał, aby w Jego Kościele byli pasterze i nau-
czyciele a\ do skończenia świata4.
[3] Aby zaś episkopat był jeden i niepodzielny oraz
aby cała rzesza wiernych mogła być zachowana w jed-
ności wiary i w komunii przez związanych ze sobą na-
wzajem kapłanów, stawiając św. Piotra na czele pozos-
¦J17, 20-21.
Å‚ Por. J 15,19.
J Por. J 20,21.
1 «Usque ad consummationem saeculi» - Mt 28,20.
239
DODATEK
tałych apostołów, ustanowił w nim trwałą zasadę i wi-
dzialny fundament tej dwojakiej jedności. Na jego  mę-
stwie miała być zbudowana wieczna świątynia, a z wy-
trwałości jego wiary miała się wznosić do nieba wielka
godność Kościoła"5.
[4] A poniewa\ bramy piekielne, chcąc zniszczyć Koś-
ciół, jak gdyby to było mo\liwe, zewsząd z coraz większą
nienawiścią powstają przeciw jego fundamentom poło-
\onym przez Boga, za zgodą świętego Soboru uwa\amy,
\e dla ochrony, bezpieczeństwa i rozwoju owczarni ka-
tolickiej konieczne jest, aby wszystkim wiernym przed-
stawić naukę o ustanowieniu, ciągłości i naturze świę-
tego prymatu apostolskiego, na którym opiera się siła
i moc całego Kościoła, naukę, którą nale\y wyznawać
i utrzymywać według staro\ytnej i niezmiennej wiary
Kościoła powszechnego, oraz aby napiętnować i potępić
błędy przeciwne tej nauce, które są szczególnie niebez-
pieczne dla owczarni Pańskiej.
Rozdział I
0 ustanowieniu prymatu apostolskiego w [osobie] św.
Piotra
[5] Nauczamy zatem i wyjaśniamy, zgodnie ze świa-
dectwami Ewangelii, \e Chrystus Pan bezpośrednio
i wprost przyrzekł oraz udzielił św. Piotrowi Apostołowi
prymatu jurysdykcji nad całym Kościołem Bo\ym.
[6] Tylko bowiem Szymonowi, któremu wcześniej
powiedział:  Będziesz się nazywał Kefas"6, gdy ten wy-
znał mówiąc:  Ty jesteś Chrystus, Syn Boga \ywego"7,
Pan rzekł w uroczystych słowach:  Błogosławiony jesteś,
5 LEON I WIELKI, Kazania, IV, rozdz. 2: na dzień swoich urodzin, (PL
54,150C, cytat prawie dosłowny],
6 J1, 42.
7 Mt 16,16.
240
PASTOR AETERNUS
Szymonie, synu Jony, Albowiem ciało i krew nie objawiły
ci tego, ale Ojciec mój, który jest w niebie. Otó\ i Ja tobie
powiadam: ty jesteś Piotr, i na tej skale zbuduję mój
Kościół, a bramy piekielne go nie przemogą. Tobie dam
klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwią\esz na
ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwią\esz na
ziemi, będzie rozwiązane w niebie"8.
[7] Tylko te\ Szymonowi Piotrowi udzielił Jezus po
swym zmartwychwstaniu jurysdykcji najwy\szego pa-
sterza i zarządcy całej owczarni, mówiąc:  Paś baranki
moje"9;  PaÅ› owce moje"10.
[8] Tej, jak\e jasnej nauce Pisma Zwiętego, zawsze
w ten sposób przez Kościół rozumianej, otwarcie sprze-
ciwiają się fałszywe opinie tych, którzy odrzucając formę
rządów ustanowioną przez Chrystusa w Jego Kościele,
przewrotnie zaprzeczajÄ…, \e tylko sam Piotr przed po-
zostałymi apostołami - czy to przed ka\dym z osobna,
czy to przed wszystkimi razem - został przez Chrys-
tusa wyposa\ony w prawdziwy i właściwy prymat ju-
rysdykcyjny.
[9] Albo [opinie] tych, którzy twierdzą, \e ten prymat
nie był powierzony bezpośrednio św. Piotrowi, ale Koś-
ciołowi, a przez niego jemu jako słudze tego\ Kościoła.
[10]u Gdyby zatem ktoś mówił, [a] \e św. Piotr Apos-
toł nie został przez Chrystusa Pana ustanowiony księ-
ciem wszystkich apostołów12 ani widzialną głową całego
Kościoła walczącego; [b] albo \e otrzymał tylko prymat
honorowy, a nie prawdziwy i właściwy prymat jurys-
dykcji wprost i bezpośrednio od Pana naszego Jezusa
Chrystusa - niech będzie wyklęty.
8 Mt 16,16-19.
9J21,15.16.
10 J 21,17.
11 Punkt 10 ma formÄ™ kanonu.
12 «KsiÄ…\Ä™ apostołów* - wyra\enie u\ywane ju\ przez Jana Chry-
zostoma, por. Sobór Konstantynopolitański IV, kan. 21, 2.
241
DODATEK
Rozdział II
O ciągłości prymatu św. Piotra w biskupach Rzymu
[11] To zaÅ›, co ksiÄ…\Ä™ pasterzy i wielki pasterz owiec,
Jezus Chrystus Pan, ustanowił w [osobie] św. Piotra dla
zbawienia wiecznego i trwałego dobra Kościoła, musi
ustawicznie trwać w Kościele, który z Jego woli zało\ony
na skale nieprzerwanie będzie stał mocno a\ do końca
wieków13.
[12] Nikt nie mo\e wątpić, a wiedziano o tym w ka\-
dej epoce, \e święty i błogosławiony Piotr, ksią\ę i głowa
apostołów, filar wiary oraz fundament Kościoła katolic-
kiego, przyjął klucze królestwa od naszego Pana Jezusa
Chrystusa, Zbawiciela i Odkupiciela rodzaju ludzkiego14.
Ten\e Piotr \yje, przewodzi i sprawuje sÄ…d a\ do dziÅ› i na
zawsze w swoich następcach, biskupach świętej Stolicy
rzymskiej, przez niego zało\onej i uświęconej Jego
krwiÄ…15.
[13] Dlatego ktokolwiek na tej katedrze następuje po
Piotrze, ten z ustanowienia samego Chrystusa otrzy-
muje prymat Piotra w Kościele powszechnym.  Istnieje
zatem dalej rozporządzanie prawdy, a św. Piotr trwając
w przyjętej sile skały, nie porzuca otrzymanego steru
Kościoła"15.
[14] Z tego te\ powodu zawsze było "konieczne, aby
cały Kościół, to znaczy ci, którzy gdziekolwiek są
wierzącymi", przyłączali się do Kościoła rzymskiego  ze
względu na jego znamienitsze pierwszeństwo", a przez
to zrastali się w jedną strukturę ciała jak poprzez głowę
złączone członki w tej Stolicy, z której na wszystkich
rozpływają się  prawa czcigodnej wspólnoty".
13 Por. Mt 7, 25; Ak 6,48.
14 Por. Mt 16,19.
15 Z przemówienia legata rzymskiego Filipa na trzeciej sesji So-
boru Efeskiego (por. ACO I/I/I1I1,106; Mansi 4,1295Bn).
16 LEON I WIELKI, Kazania, rozdz. 3.
242
PASTOR AETERNUS
[15]17 Gdyby zatem ktoś mówił, [a] \e nie wskutek
ustanowienia samego Chrystusa Pana, a więc nie na
mocy prawa Bo\ego, św. Piotr na zawsze ma następców
w prymacie nad całym Kościołem; [b] albo \e biskup
Rzymu nie jest następcą św. Piotra w tym prymacie -
niech będzie wyklęty.
Rozdział III
0 wartości i zasadzie prymatu biskupa Rzymu
[16] Wsparci jasnym świadectwem Pisma Zwiętego
oraz postępując za wyraznymi i oczywistymi postano-
wieniami zarówno naszych poprzedników biskupów
Rzymu, jak i soborów generalnych, odnawiamy definicję
ekumenicznego Soboru Florenckiego, według której
wszyscy wierni Chrystusa powinni wierzyć, \e  Zwięta
Stolica Apostolska oraz biskup rzymski posiadają pry- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imuzyka.prv.pl